Masina din acest test drive este una cu adevarat surprinzatoare, pentru simplul fapt ca este un crossover compact, care arata foarte bine si care are sub capota, cea mai avansata motorizare pe benzina din Europa.
Si cand spunem de motorizari, vorbim de gama Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 2021 care are un motor complet atipic fata de tot ceea ce ofera concurenta sa europeana.
Si spunem aceste lucruri, pentru ca in urma cu ceva vreme testam gama CX-30 G de 122 CP AICI!
MAZDA CX-30 DEVINE O PROBLEMA PENTRU CX-5!
Evident, cine vrea sa-si cumpere un CX-5, poate fara probleme sa mearga spre acesta, insa trend-ul pietelor din Europa este o micsorare a segmentului SUV, pentru ca vanzarile din gama Crossover sunt din ce in ce mai mari.
Exact aici vine Mazda si ofera noul CX-30 care este bazat tehnic pe actuala generatie Mazda3, insa care primeste o caroserie aproape la fel de mare cum vedem la fratiorul sau mai mare CX-5.
Cine se gandeste la achizitia unui CX-5 intr-o varianta de echipare entry, se poate uita fara probleme la un CX-30 intr-o varianta de top, respectiv pentru diferenta de pret, clientul primeste mai multe dotari, un comportament rutier clar superior si de ce nu, un pret total de achizitie clar inferior.
DE CE NOUA MAZDA CX-30 ESTE UN CROSSOVER BEST IN CLASS IN 2021?
Pentru ca japonezii au ales sa nu faca reduceri de costuri cum vedem la VW, Renault sau Skoda, unde materialele din interior sunt din ce in ce mai slabe, iar preturile sunt din ce in ce mai mari.
CX-30 are un interior best in class, pentru ca imprumuta plansa de bord de la gama Mazda3, cu diferenta ca la masina de fata constructorul a integrat materiale de top. Spuma poliuretanica si asamblarea foarte buna pot integra aceasta masina, fara probleme, chiar si intr-un segment premium german.
Si aici ne uitam la modele precum BMW X2, Mercedes GLA sau Audi Q2, masini care, din pacate, sunt clar inferioare la capitolul calitate de fabricatie, cand sunt comparate cu aceasta Mazda!
DE CE E-SKYACTICV-X ESTE CEL MAI BUN MOTOR PE BENZINA?
Pentru ca nu are 3 cilindri in linie, nu este turbo si nu are o cilindree mai mica de doi litri! Japonezii au ales sa modifice vechiul X si au adaugat un sistem mildhybrid clasic, unde alternatorul ofera extra cativa CP in plus.
In total, motorul de doi litri are standard o supraalimentare cu un compresor mecanic, care duce la putere maxima de 186 CP si un moment motor de 240 Nm la 4.000 rpm.
Pe hartie, aceste performante par mediocre, insa in viata de zi cu zi, motorizarea celor de la Mazda este mult mai performanta decat orice motor Renault 1.33 TCe, VW 1.5 TSI sau chiar si noile motorizari KIA-Hyundai 1.5 T-GDI 2021.
Pur si simplu, pe sosea, motorul e-Skyactiv-X se conduce asemnea unui motor clasic din anii ’90 de doi litri, adica este linistit si are resurse de putere suficiente pentru a face o depasire in siguranta, insa cand este nevoie, turatia poate sa depaseasca 5.000 rpm, moment in care motorul devine galagios si de ce nu, extrem de dinamic.
Consumul real este de 9-10 litri in cel mai aglomerat Bucuresti cu sistemul AC pornit, insa acesta scade pana undeva in jur de 5 litri in mediul extraurban.
Surpriza cea mare a fost cand am mers in regim de autostrada, cu viteze de 130 km/h, unde transmisia are ultimul raport cu demultiplicare lunga, pentru a mentine o turatie mica. Consumul real a fost de 6 litri la fiecare 100 de km.
Cu doar 51 de litri de benzina, noua Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 CP poate merge fara probleme 700 de km in regim extraurban, performanta mult superioara oricarui motor turbo de cilindree mica, cum vedem la concurenta sa europeana!